History slide 1900 Hipolit Cegielski otwiera mały sklep metalowy w poznańskim „Bazarze” Hipolit Cegielski - polski filolog, przemysłowiec, działacz społeczny, dziennikarz i polityk. W swoim sklepie oferuje narzędzia rolnicze. Szybko rozwijający się zakład przekształca w małą fabrykę narzędzi i maszyn rolniczych. History slide 1921 Rozpoczęcie produkcji wagonów towarowych Poszerzając zakres działalności przemysłowej fabryka rozpoczyna produkcję wagonów towarowych, na początku węglarek krytych i do przewozu szyn, następnie specjalnych, m.in. wagony chłodzone suchym lodem, wagony pocztowe. History slide 1926 Fabrykę opuszcza pierwszy ciężki parowóz towarowy Ty-23 Do 1932 r. wyprodukowano 164 szt. W latach 1929-1930 rozpoczęto produkcję jednostek serii Ty-23 wyposażonych w stokery (urządzenia do mechanicznego ładowania węgla). Była to absolutna nowość na rynku europejskim. History slide 1928 Rozpoczęcie produkcji wagonów osobowych Pierwszoplanową produkcję stanowi tabor kolejowy. W 1930 r. fabrykę opuszcza setny wagon osobowy. Na specjalne zamówienie fabryka wykonuje 10 wagonów restauracyjnych do Paryża. History slide 1934 Fabrykę opuszcza pierwszy wagon motorowy, Lux-torpeda W ofercie fabryki pojawiają się wagony motorowe o mocy 150 KM. Rewolucja na miarę światową. Lux-torpeda drogę z Poznania do Warszawy pokonuje w 3 godziny, rozwijając prędkość ponad 140km/h. History slide 1937 Pierwsze lekkie elektrowozy E200 dla Węzła Warszawskiego W 1936 r. wykonano pierwsze wagony sterownicze i doczepne do jednostek elektrycznych, a w 1937 lekkie 4 elektrowozy. Wykonano także 10 szt wagonów tramwajowych dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej. History slide 1946 Utworzenie Zakładów Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań Okres powojenny był okresem odbudowy i rozbudowy firmy. Tylko w przeciągu 4 lat wykonano ponad 500 wagonów dla PKP . W latach 1950- 1960 wyprodukowano 2 846 wagonów różnych typów dla ZSRR. History slide 1967 Produkcja lokomotyw spalinowych i elektrycznych Rozpoczęto produkcję prototypu lokomotywy 301D. W 1970 rozpoczęto produkcję seryjną lokomotyw spalinowych SP45.W kolejnych latach wykonano lokomotywy spalinowe SP47 i SU46 a także elektrycznych ET41, EU07 i EM10. History slide 1997 H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. W ramach reorganizacji powstaje spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., należąca do grupy H. Cegielski - Poznań S.A. Głównym obszarem działalności jest produkcja i modernizacja pojazdów szynowych. History slide 2010 Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. kupuje FPS Sp. z o.o. Agencja Rozwoju Przemysłu przejmuje od H. Cegielski - Poznań S.A., 100% udziałów spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., stając się jej jedynym właścicielem.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. jest jedną z najstarszych firm produkujących tabor kolejowy .

Przez ponad wiek kształtowała się obecna forma spółki, niejednokrotnie wyznaczana przez wydarzenia zmieniające Poznań i cały kraj. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych przez cały okres swojej działalności stanowiła i stanowi miejsce pracy dla wielu pokoleń Poznaniaków i mieszkańców Wielkopolski.

Pierwsze wagony kolejowe ze znakiem „Cegielskiego” wyprodukowane zostały w roku 1921. W 1926 r. rozpoczęto produkcję parowozów.

Od roku 1946 Fabryka Wagonów (w 1967 r. przemianowana na Fabrykę Lokomotyw i Wagonów) wyprodukowała łącznie około: 13 500 wagonów (osobowych 1 i 2 klasy, z miejscami do leżenia, sypialnych, restauracyjnych, bagażowych) i 800 lokomotyw (spalinowych liniowych i elektrycznych liniowych i manewrowych).

W wyniku prowadzonych przekształceń organizacyjnych w 1997 r. na bazie Fabryki Lokomotyw i Wagonów powstało przedsiębiorstwo H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., które kontynuuje działalność produkcyjną i usługową w zakresie taboru szynowego.

Z dniem 26 marca 2010 r. 100 % udziałów w H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Slide 7500 wagonów wyprodukowano dla Związku Radzieckiego, które wytrzymywały temperatury do -50°C Slide 1935 Pierwszy wagon spalinowy Luxtorpeda drogę z Poznania do Warszawy pokonał w 3 godziny, rozwijając prędkość ponad 140km/h
Certyfikaty: